Úvod – Vstup do světa RAID
„Před dávnými časy, v temné zemi RNG, kde šance vládnou železnou pěstí a pravděpodobnosti šeptají sladké lži, vydal jsem se na svou výpravu. Moje zbroj byla skromná, odhodlání pevné, a cílem bylo jediné: dosáhnout legendárních vrcholů.
Byl jsem hrdinou na cestě… a taky lehkou svačinou pro predátory.“
První kapitola: Shardy osudu
„První rok mé výpravy mi RNG bohyně seslala 8 Legendárních šampionů. Osm. Za 365 dní, stovky bitev a tisíce shardů. Mezitím moje zbrojnice plakala pod tíhou Rare šampionů, kteří neznají pojem „výjimečnost.““
Fakta:
• 8 Lego za rok (připomeňme si, že drop rate je údajně 0.5 % na Ancient Shardu).
• Průměrně jsem otevřel stovky shardů… a RNG mi řeklo: „Možná příště, šampione.“
Druhá kapitola: Shardův masakr
„Jednoho dne jsme se s bratrem ve zbroji rozhodli vzít RNG osudu za pačesy. Tři měsíce jsme syslili shardy, jako by to byly poslední zlaťáky v zemi. Naše sbírka byla působivá:
• 30 Sacred shardů
• 80 Void shardů
• 400 Ancient shardů
Vítězství bylo jisté. Tedy… dokud jsme je neotevřeli. Když prach padl k zemi a vzduch utichl, můj druh dostal 2 legendární šampiony. Já? Nula. Ani jednoho.“
Třetí kapitola: Nekonečný grind
„Vydal jsem se do hlubin Stage 20 – země, kde dle svatých tabulek leží 8% šance na Superior Potiony. Potřeboval jsem je pro další misi. Znáte ten pocit? Když už to máte skoro na dosah? RNG se zasmálo a já odehrál:
• 40 bitev.
• Výsledek: 0 Superior Potionů.“
Fakta: Pravděpodobnost tohohle výsledku? 3.56 %. Takže, buď jsem magnet na smůlu, nebo tu někdo lže v tabulkách.
Bonusová historka: Když RNG slaví půlnoc
„Po dlouhém dni farmení jsem měl jasno: 45 bitev, nula lektvarů. Skvělá práce, RNG bohyně. Ale pak odbila půlnoc, a jako lusknutím prstu jsem najednou během dvou her získal 6 Superior Potionů. Ano, šest. Z 0 na 6 během 5 minut. Náhoda? Matematik by se možná zasmál, ale já už vím své.
Tohle není čisté RNG – tohle je “časově podmíněná náhoda” nebo nějaká anti-frustrace mechanika, kterou hra zapomněla přiznat. Každopádně, pokud chcete lepší dropy, možná si pořiďte hodinky a farměte přesně o půlnoci. Vítejte v RAID: Shadow Legends, kde i čas ovládá RNG.“
Čtvrtá kapitola: Zbraně osudu
„A když už jsem byl v tom, vydal jsem miliony stříbrných zlaťáků na zbraně. Každý upgrade je RNG past – nefunguje to 3x, zkusíš to po čtvrté. Výsledek? Z levelu 1 na 16 mě stálo 5 milionů stříbra. Kolik bitev na to člověk potřebuje? 250 bitev po 20k stříbra. Na konci není zbraň silnější, ale moje trpělivost slabší.“
Závěrečná kapitola: Kdo ovládá osud?
„Po roce putování tímto světem jsem dospěl k jednomu závěru. RAID: Shadow Legends není jen hra. Je to matematický dungeon, kde RNG není náhoda, je to zbraň. Jejich tabulky ti šeptají „Je to možné!“, ale realita křičí „Zaplať!“
Ale víte co? I v temném světě existuje světlo. A to světlo je pochopení pravdy. Možná nepřemůžu RNG, ale aspoň ho vidím, jaké je.“
Závěr – Výzva hráčům
„Pokud máte podobné zkušenosti, sdílejte je. Pokud máte data, ukažte je. Hra, která neváží váš čas, si nezaslouží vaše peníze. A Plarium? Možná si myslí, že skryjí pravdu za RNG – ale my ji najdeme. Protože hledat pravdu je náš skutečný quest.“
Jak má RNG vypadat? (Čisté RNG)
RNG = Random Number Generator – generátor náhodných čísel.
V ideálním světě:
1. Každý „hod kostkou“ je nezávislý.
2. Pravděpodobnost výsledku zůstává konstantní.
3. Výsledek neovlivňuje předchozí výsledky.
Příklad: Máš 10% šanci na drop. I po 10 neúspěšných pokusech je pravděpodobnost dalšího dropu stále 10 %.
Pseudo-RNG – Hra na náhodu
Pseudo-RNG v hrách není „čistá náhoda.“ Je to programovaný algoritmus, který:
• Vypadá náhodně, ale není.
• Může být upravený vývojáři, aby ovlivňoval výsledky.
Derivace RNG, které RAID pravděpodobně používá
1. Vážené RNG (Weighted RNG)
• Dropy nejsou rovnoměrně náhodné. Šance jsou „vážené“ – některé výsledky mají nižší skutečnou šanci, než hra tvrdí.
• V RAIDu to může znamenat, že Legendary dropy nebo Superior Potions mají interně mnohem nižší šanci, než oficiálních 8 %.
2. Anti-hoard mechanika
• Pokud sbíráš shardy nebo grindíš dlouho, systém ti záměrně sníží šance.
• Proč? Aby tě frustroval a donutil otevřít peněženku nebo „hrát víc.“
3. Dynamic RNG (Skrytá modifikace šancí)
• Hra sleduje tvé chování:
• Dlouho nepadl Legendary? Systém šanci dál snižuje, aby tě „dorazil.“
• Zaplatil jsi nedávno? Drop rate se krátkodobě „zlepší,“ aby ti dal pocit, že se vyplatí utrácet.
4. Fail-streak RNG
• Pokud máš dlouhou řadu neúspěchů, hra to ignoruje. Na rozdíl od férových systémů nemá RAID Mercy systém pro základní mise.
• Výsledek? Nekonečný grind bez progresu.
5. Layered RNG (RNG na RNG)
• Drop šance jsou samy o sobě RNG, ale i výsledky dropu jsou další RNG:
• Např. upgrade vybavení (šance selhání) → šance na dobré statistiky → šance na dobré sub-staty.
• Tohle vytváří nesmyslně komplikovaný řetězec frustrace.
Matematický důkaz: Proč to nevychází?
Pokud šance na drop je 8 % (0.08) a ty máš 40 neúspěšných pokusů, pravděpodobnost toho výsledku je 3.56 %.
To je extrémně nízké – jednou, OK, ale pokud se to opakovaně děje, znamená to jedno:
Šance nejsou čisté.
Jak RAID manipuluje čísly?
1. Oficiálně udávají „papírové šance“ (vypadají férově).
2. Ve skutečnosti ale používají interní mechaniky, které šance modifikují:
• Vážené RNG.
• Anti-hoard systémy.
• Layered RNG, které ti šance na úspěch multiplikuje směrem dolů.
Jak to poznáš?
• Když hra opakovaně nedodržuje pravděpodobnosti, které uvádí.
• Když RNG stále zázračně selhává ve tvůj neprospěch.
• Když máš pocit, že „hra ti dává nejhorší možný výsledek“ – protože to tak je naprogramované.
Závěr: Pseudo-RNG není náhoda, je to zbraň
RAID (a podobné hry) používají pseudo-RNG jako predátorský nástroj:
1. Zdržuje tě – umělé natahování obsahu.
2. Frustruje tě – až do bodu, kdy otevřeš peněženku.
3. Dává iluzi šance – ale matematika ukazuje pravdu.
Čas jako skrytá měna
Hra jako RAID nevyžaduje jen peníze – vyžaduje tvůj čas.
1. Denní logování – každý den tě hra “odměňuje,” ale jen pokud se přihlásíš.
2. Časový grind – chceš dosáhnout úspěchu? Připrav se na stovky hodin farmení. V průměru:
• 1 bitva = 2 minuty času.
• 40 bitev (tvých na Stage 20) = 80 minut čistého času.
• Výsledek? 0 Superior Potionů.
Pokud si to přepočítáme, ztrácíš téměř hodinu a půl života za nic (jasně, můžeš hrát na automat, ale i tak to stojí minimálně elektriku a to jedno pitomé kliknutí). Jakýkoliv pokus o “progres” tě odsuzuje k nekonečnému kolečku RNG, které nic negarantuje.
Velryby jako motor pseudo-RNG systému
Herní ekosystém RAID je postavený na velrybách – hráčích, kteří utrácí desítky tisíc měsíčně. Tihle hráči:
1. Tlačí ekonomiku hry neboli jejich peníze udržují systém.
2. Zhoršují podmínky pro ostatní, vývojáři nemají motivaci dělat systém férovější. Pokud běžní hráči začnou platit z frustrace, cíl je splněn.
3. Dostávají “lepší šance”? To nevíme. Ale je to podezřelé, když vidíš, že někteří hráči mají s méně shardů mnohem víc Legendary.
Ty jako F2P nebo mírně platící hráč sloužíš jako “kulisa” pro velryby. Potřebují ostatní hráče, aby se mohli cítit nadřazení.
Výpočet času vs. odměny
Zamysleme se nad mým případem:
• 1 bitva = 2 minuty
• Získání 5 milionů stříbra = 250 bitev
• 250 bitev = 500 minut (8 hodin a 20 minut čistého času)
A co dostanu? Jediný pokud-možná upgrade na zbraň, který může selhat. A když selže? Jdu farmit znovu.
8 hodin práce v reálném životě ti přinese mzdu. 8 hodin farmení v RAID ti přinese frustraci a účet bez stříbra.
Logovací pasti
Každodenní logování není odměna – je to návykový hák. Hra tě:
1. Nutí přihlásit se každý den, abys „neprošvihl“ odměny.
2. Vytváří iluzi postupu: dostaneš pár shardů, pár energií, ale nikdy ne dost na to, aby ses posunul dál.
3. Trestá tě za absenci: pokud vynecháš, nemáš šanci dohnat hráče, co logují každý den.
Kombinace pseudo-RNG + času + velryb
Celý systém RAID je dokonale propojený:
1. Časový tlak – grindování bitev a logování ti krade čas.
2. Pseudo-RNG – výsledek tvého času je manipulovaný proti tobě.
3. Velryby – platící hráči udržují tento systém živý, a ty jim sloužíš jako „srovnávací bod.“
Příklad: Rok hraní vs. reálný progres
Po roce hraní a logování:
• 8 Legendary šampionů → mizerné číslo vzhledem k oficiálním drop rate.
• Stovky hodin farmení → bez garantovaných odměn.
• Hory stříbra a materiálů → odnáší RNG, které ti nevrací žádnou hodnotu.
Výsledek? Rok života proměněný v špatný vtip.
Závěr: Pravda o pseudo-RNG systému
RAID nepoužívá čisté RNG – používá řízený chaos, který ti:
1. Bere čas.
2. Manipuluje tvé šance.
3. Tlačí tě do kouta, kde jedinou cestou vpřed je zaplatit.
A pokud si myslíš, že je to jen smůla… matematika nemůže lhát.
Volání po regulaci:
800 korun za vzduch – kde je hranice?
Problém s lootboxy a pseudo-RNG
Hry jako RAID: Shadow Legends využívají predátorské monetizační praktiky, které:
1. Tlačí hráče k neustálému placení bez jakékoli záruky hodnoty.
2. Skrývají skutečné šance za matematickou mlhu, kterou hráči nemohou ověřit.
3. Zneužívají principy hazardu – hráči platí za šanci na výhru, což je stejné jako hrací automaty.
Česká vláda a EU: Proč je potřeba regulace?
Lootboxy nejsou jen „herní mechanika.“ Jsou to:
• Skrytý hazard: Platíš peníze a výsledek je náhodný.
• Ekonomický predátor: Hry jsou designované tak, aby tě frustrovaly a tlačily k nákupu.
• Psychologická manipulace: Využívají známé principy závislostí – FOMO, naděje, a ztráta kontroly nad výdaji.
Pokud koupíš za 800 Kč produkt, měl bys dostat konkrétní hodnotu. Pokud za 800 Kč dostaneš pouze šanci, je to:
1. Neetické.
2. Ekonomický podvod.
Kroky, které by měla česká vláda a EU podniknout:
1. Zavést regulaci lootboxů jako hazard
• Jasná transparentnost šancí: Vývojáři musí garantovat reálné šance a tyto šance musí být nezávisle auditované.
• Zákaz „šancí na hodnotu“ – pokud platíš, musíš dostat konkrétní produkt.
2. Ochrana spotřebitelů
• Lootboxy nesmí být cílené na děti. Hráči by měli mít možnost si volbu rozmyslet a mít garanci návratnosti hodnoty.
• Vrácení peněz: Pokud produkt neodpovídá popisu (např. „garance 8 %, ale realita je 0.5 %“), měl by hráč mít právo na vrácení peněz.
3. Zákaz predátorského pseudo-RNG
• Mechaniky, které snižují šance na základě herního chování, by měly být zcela zakázány.
• Hráči musí vědět, jak systém funguje, a mít férovou šanci.
Příklady z praxe
• Belgie a Nizozemsko už lootboxy zakázaly – fungují na stejném principu jako hazard.
• Velká Británie a další země zvažují regulace, aby chránily hráče před zneužíváním.
Závěr: Hráči nejsou dojná kráva
Zaplatit 800 Kč za dvě „kostky štěstí“ a nedostat nic je výsměch. Hry, které takhle manipulují hráči, nemají v moderním herním průmyslu co dělat. Česká vláda a EU by měly chránit hráče stejně jako chrání spotřebitele před nekalými obchodními praktikami.
Lootboxy musí být regulovány. Nemůžeme tolerovat predátorské systémy, které využívají čas, peníze a psychiku hráčů pro svůj zisk.
Závěr: Manipulace není jen phishing nebo ransomware
„Když mluvíme o internetových podvodech, většinou nás napadnou útoky jako:
• Phishing – falešné e-maily, které kradou data.
• Ransomware – útoky, které zašifrují tvůj systém a žádají výkupné.
• Malware a MitM – nástroje, které ti ukradnou kontrolu nad zařízením.
Ale co když podvod vypadá jako hra? Co když místo hackerů stojí za manipulací herní vývojáři, kteří znají tvou psychologii líp než ty sám?“
Sociální inženýrství a manipulace myšlení
Hry jako RAID: Shadow Legends používají stejné principy jako kyberzločinci:
1. Sociální inženýrství: Vytvářejí umělý tlak (FOMO), manipulují tvé rozhodování a zneužívají tvůj čas.
2. Psychologické pasti: RNG tě udržuje na hraně naděje a frustrace – přesně tam, kde jsi nejzranitelnější k utrácení.
3. Nátlakové strategie: Koupíš „šanci na hodnotu“ (lootboxy), ale místo uspokojení dostaneš zklamání, které tě nutí zkusit to znovu.
Internetová manipulace má mnoho tváří
Stejně jako phishing nebo ransomware má i pseudo-RNG jasný cíl:
• Využít tvé slabiny (naději, zvědavost, frustraci).
• Ovládnout tvé rozhodování – přimět tě k dalšímu kroku, ať už je to placení, nebo další hodiny grindování.
• Maximalizovat zisk na tvůj účet.
A stejně jako u internetových podvodů platí, že vědomosti a kritické myšlení jsou nejlepší obranou.
Závěrečné poselství
„Manipulace myšlení není viditelný útok – je to tichý proces, který tě krůček po krůčku vede k pocitu závislosti a bezmoci. Lootboxy, pseudo-RNG a predátorské monetizační systémy nejsou jen problém her – jsou moderní formou internetového podvodu, který zneužívá tvoji psychologii.
Pokud chceme změnu, musíme ji vyžadovat. Jako hráči, jako komunita, a jako spotřebitelé, kteří si zaslouží férové jednání.“
Hrdina příběhu proti temnému RNG
A nakonec?
„Ve světě pseudo-RNG se pravda hledá těžko. Ale i když neporazíš systém, pochopení jeho pravidel tě osvobodí.“
„V digitálním světě, kde hry jako RAID skrývají manipulaci za slova ‚náhoda‘ a ‚šance‘, musíme hráče vyzbrojit nejen meči, ale i znalostmi.“
Jak S-Guardian pomůže?
S-Guardian může simulovat:
1. Pseudo-RNG pasti: Uživatelé budou čelit „lootboxům“ a systémům s falešnými pravděpodobnostmi. Cílem je naučit je rozpoznat manipulaci a zhodnotit, kdy jsou šance reálné a kdy je to jen predátorský trik.
2. Psychologické nátlaky: FOMO, frustrace, ztracené náklady (sunk cost fallacy). Uživatelé budou nuceni čelit situacím, kde si uvědomí, jak hry manipulují jejich rozhodování.
3. Časová ekonomika: Naučit hráče spočítat si, kolik „stojí“ jejich čas.
• Kolik bitev potřebuješ na 5 milionů stříbra?
• Jaká je reálná návratnost času, který investuješ?
4. Reálné scénáře: Uživatelé se naučí rozpoznávat „skryté podvody“ nejen v hrách, ale i v životě – třeba v e-shopech, finančních produktech nebo na sociálních sítích.
Praktická aplikace: Trénink na digitální predátory
Příklad modulu v S-Guardian:
• Úkol: „Otevři lootboxy s ‚garantovanou‘ šancí 10 % na výhru.“
• Realita: Systém skrytě používá vážené RNG, které snižuje šanci s každým dalším otevřením.
• Cíl tréninku: Uživatel se naučí vnímat, že systém je nadesignovaný proti němu, a přestane se nechat manipulovat.
Závěrečné poselství
„Manipulace RNG a falešné šance nejsou jen problémem her – jsou symbolem většího problému digitálního věku. S-Guardian může být strážcem vědomí hráčů, kteří se naučí vidět pravdu za čísly a rozpoznat, kdy je někdo tahá za nos.
Protože největší síla, kterou můžeme uživatelům dát, je schopnost kritického myšlení – a to platí pro hry, internet i život.“
Napsat komentář